Почему настоящие мастера пишут всё в sublime text

Module sublime

Methods Return Value Description
set_timeout(callback, delay) None Calls the given callback after the given delay (in milliseconds). Callbacks with an equal delay will be run in the order they were added. It is safe to call setTimeout from multiple threads.
status_message(string) None Sets the message that appears in the status bar.
error_message(string) None Displays an error dialog to the user.
message_dialog(string) None Displays a message dialog to the user.
ok_cancel_dialog(string, <ok_button>) bool Displays an ok / cancel question dialog to the user. If ok_button is provided, this may be used as the text on the ok button. Returns True if the user presses the ok button.
load_settings(base_name) Settings Loads the named settings. The name should include a file name and extension, but not a path. The packages will be searched for files matching the base name, and the results will be collated into the settings object. Subsequent calls to load_settings with the name base_name will return the same object, and not load the settings from disk again.
save_settings(base_name) None Flushes any in-memory changes to the named settings object to disk.
windows() Returns a list of all the open windows.
active_window() Window Returns the most recently used window.
packages_path() String Returns the base path to the packages.
installed_packages_path() String Returns the path where all the user’s *.sublime-package files are.
get_clipboard() String Returns the contents of the clipboard.
set_clipboard(string) None Sets the contents of the clipboard.
score_selector(scope, selector) Int Matches the selector against the given scope, returning a score. A score of 0 means no match, above 0 means a match. Different selectors may be compared against the same scope: a higher score means the selector is a better match for the scope.
run_command(string, <args>) None Runs the named ApplicationCommand with the (optional) given arguments.
log_commands(flag) None Controls command logging. If enabled, all commands run from key bindings and the menu will be logged to the console.
log_input(flag) None Controls input logging. If enabled, all key presses will be logged to the console.
version() String Returns the version number
platform() String Returns the platform, which may be «osx», «linux» or «windows»
arch() String Returns the CPU architecture, which may be «x32» or «x64»

Топ 5 плагинов для Sublime Text 3

1. Emmet

Emmet — плагин, позволяющий сделать отображение кода более удобным. Здесь используются сочетания клавиш. К примеру, «html + tab» создает каркас документа, а «div.wrapper + tab» превратится в полноценный код:

2. JavaScript & NodeJS Snippets

Этот плагин представляет собой коллекцию сокращений снипсетов для JavaScript. Длина набираемого текста с помощью подсказок правда уменьшается! К примеру, вместо набора «document.querySelector(‘selector’);» можно просто набрать «qs + Tab».

3. Advanced New File

Зачем искать место для нового файла в неудобном дереве каталога? Данный плагин позволит быстро и эффекстивно ввести нужные данные, и файл будет создан буквально за пару нажатий клавиш!

4. Git

Название этого плагина говорит само за себя: вы сможете выполнять все необходимые действия в рамках Git’а, не выходя из редактора!

5. GitGutter

Этот плагин позволит пользователю не только обращаться с обычными командами Git, но и работать с изменением версий: отлавливать их, просматривать, сравнивать — и все в режиме реального времени.

Appendix: CSS Colors

aliceblue antiquewhite aqua aquamarine azure beige bisque black blanchedalmond blue blueviolet brown burlywood cadetblue chartreuse chocolate coral cornflowerblue cornsilk crimson cyan darkblue darkcyan darkgoldenrod darkgray darkgreen darkgrey darkkhaki darkmagenta darkolivegreen darkorange darkorchid darkred darksalmon darkseagreen darkslateblue darkslategray darkslategrey darkturquoise darkviolet deeppink deepskyblue dimgray dimgrey dodgerblue firebrick floralwhite forestgreen fuchsia gainsboro

ghostwhite gold goldenrod gray green greenyellow grey honeydew hotpink indianred indigo ivory khaki lavender lavenderblush lawngreen lemonchiffon lightblue lightcoral lightcyan lightgoldenrodyellow lightgray lightgreen lightgrey lightpink lightsalmon lightseagreen lightskyblue lightslategray lightslategrey lightsteelblue lightyellow lime limegreen linen magenta maroon mediumaquamarine mediumblue mediumorchid mediumpurple mediumseagreen mediumslateblue mediumspringgreen mediumturquoise mediumvioletred midnightblue mintcream mistyrose moccasin

navajowhite navy oldlace olive olivedrab orange orangered orchid palegoldenrod palegreen paleturquoise palevioletred papayawhip peachpuff peru pink plum powderblue purple rebeccapurple red rosybrown royalblue saddlebrown salmon sandybrown seagreen seashell sienna silver skyblue slateblue slategray slategrey snow springgreen steelblue tan teal thistle tomato turquoise violet wheat white whitesmoke yellow yellowgreen

Selected Examples

Advanced Stack Usage

In C, symbols are often defined with the keyword. So that Goto Definition can pick these up, the symbols should have the scope attached to them.

Doing this can be a little tricky, as while typedefs are sometimes simple, they can get quite complex:

To recognise these, after matching the typedef keyword, two contexts will be pushed onto the stack: the first will recognise a typename, and then pop off, while the second will recognise the introduced name for the type:

In the above example, is a reusable context, that will read in a typename and pop itself off the stack when it’s done. It can be used in any context where a type needs to be consumed, such as within a typedef, or as a function argument.

The context uses a match pattern that pushes two contexts on the stack, with the rightmost context in the list becoming the topmost context on the stack. Once the context has popped itself off, the context will be at the top of the stack.

Also note above the use of anonymous contexts for brevity within the context.

PHP Heredocs

This example shows how to match against in PHP. The match pattern in the main context captures the heredoc identifier, and the corresponding pop pattern in the heredoc context refers to this captured text with the symbol:

Полезные функции в Sublime Text 3

Функций в Sublime великое множество, находятся они в верхних вкладках меню “Edit” и “Selection”. Описать все функции будет просто не возможно. На youtube есть огромное количество видеороликов, в которых все детально рассказано и показано. Но все же стоит рассказать о нескольких самых популярных и удобных функциях в саблайме:

  1. ctr + / (контр + слеш) закомментировать строчку;
  2. tab — увеличить индентацию;
  3. shift + tab уменьшить индентацию;
  4. ctrl+shift+v — вставить с учетом индентации;
  5. shift+ctrl+d — дублирование строк.

Теперь перейдем к самой главной фишки Sublime – функция множественное выделение. Для пример возьмем простую html таблицу и выделим <tr><td> (см далее скриншот 4 в 1), далее нажимаем ctrl+d и видим, что выделилась вторая строчка (скрин 2) и так нажав несколько раз мы можем выделить все строчки (скрин 3). При этом курсор будет мигать у каждой строчки, теперь мы можем писать, копировать, вставлять одно и тоже во всех строчках (скрин 4).

Так же можно делать точечные выделения с помощью комбинации ctrl + левый клик мыши.

Функция множественного выделения

Как я переводил

Это просто так, к сведению. Процесс локализации может показаться очень муторным занятием (поскольку помимо текста, который нужно перевести, там еще много прочего текста). Однако я для себя упростил эту задачу. Посидел несколько часов и написал под это дело специальный скрипт на PHP (особых знаний для этого не потребовалось).

Суть его в следующем — сначала скрипт пробегается по каждому из файлов меню и создает новый файл в JSON-формате, куда вставляется текст, подлежащий переводу (часть пунктов перевода пришлось вставлять руками из-за особенностей кода меню), который я там же и перевожу на русский. Затем скрипт повторно пробегается по каждому файлу меню и заменяет соответствующие пункты на русифицированные из JSON-файла.

Таким образом, в дальнейшем, если разработчик Sublime Text дополнит меню, мне не составит труда быстренько добавить и перевести новые пункты.

Class sublime.Region

Constructors Description
Region(a, b) Creates a Region with initial values a and b.
Properties Type Description
a int The first end of the region.
b int The second end of the region. May be less that a, in which case the region is a reversed one.
Methods Return Value Description
begin() int Returns the minimum of a and b.
end() int Returns the maximum of a and b.
size() int Returns the number of characters spanned by the region. Always >= 0.
empty() bool Returns true iff begin() == end().
cover(region) Region Returns a Region spanning both this and the given regions.
intersection(region) Region Returns the set intersection of the two regions.
intersects(region) bool Returns True iff this == region or both include one or more positions in common.
contains(region) bool Returns True iff the given region is a subset.
contains(point) bool Returns True iff begin() <= point <= end().

Customization

Color schemes based on the .sublime-color-scheme
format are specified by filename only, not a package-based file path.
This allows users to customize a color scheme by overriding
variables or globals, and adding rules.

To create a user-specific customization of a color scheme, create
a new file with the same filename as the color scheme, but save it
in the Packages/User/ directory.

For example, to customize the default Monokai color scheme, create a
file named Packages/User/Monokai.sublime-color-scheme.
The following settings will change the background color to be a
fully-desaturated grey, the yellow to be more vibrant, and
will add a new rule change Python docstrings to be colored the
same as strings.

Интерфейс программы

После того, как Вы в первый раз откроете текстовый редактор он будет выглядеть так:

Как ранее упоминалось в нем нет ничего лишнего. Многие ищут русификатор для Sublime Text 3, но на самом деле и без него все понятно. К тому же все англоязычные и русскоязычные мануалы написаны с учетом английского интерфейса.

Настроить интерфейс можно через верхнее меню – VIEW, где:

  1. view – side bar –show side bar. Показывает левый сайд бар, по началу он пусто, но если мы создадим на рабочем столе папку: new project и просто перетащим ее в Sublime, то она там появится и далее мы сможем работать с проектом, который будет находиться в этой папке.
  2. View – show minimap. Показывает в правом сайд баре в каком месте кода вы находитесь. Очень удобно при работе с большими проектами.
  3. View – show tab Показывает все открытые вкладки
  4. View – show status bar. Показывает нижнее меню. Кстати в самом правом углу можно менять кодировки. Вообще в зависимости от открываемого файла Sublime Text 3 по расширению понимает, что это за файл и сразу его открывает, как надо, но иногда бывает, что нужно подсказать, что это PHP, Python, C++ или что-то еще. Чуть левее находится Индентация, с помощью нее можно менять табы на пробелы и наоборот приводя код в более структурированное состояние.
  5. View – hide menu. Нажали? Если да, то меню в Sublime у вас скрылось, для того, чтобы вернуть надо нажать ctrl+shift+p и набрать menu
  6. View – show console. Показать консоль
  7. Enter Full Screen и Enter Distraction Free Mode. Полноэкранный и еще более полноэкранный режим.
  8. Layout, Groups, Focus Group, Move File to Group. Разбивка экрана на 2-3-4 части для работы с несколькими файлами. Разбивать можно как вертикально, так и горизонталью.

Интерфейс (на 7 скриншотах)

Остальные вкладки рассматривать не будем, так как либо они входят в ранее рассмотренные настройки, либо ими почти никто не пользуется.

Установка emmet

Вторым делом устанавливаем emmet.

Это плагин, который позволяет ускорить разработку верстки сайта.

Зажимаем ctrl+shift+p заходим в install packege и прописываем emmet, плагин появится ниже устанавливаем.


Продолжаем настройку sublime text 3.

Создаем на рабочем столе файл index.html и открываем его с помощью sublime text.

Пишем восклицательный знак, нажимаем клавишу tab.

Мы увидим, что отработает плагин emmet и появится структура нового документа.

Увеличим шрифт, путем зажатия shift+колесеко мышки.


Создадим div. Пишем .div и tab.

Если у нас собьются в строках li или div, то чтобы их выравнять нажмем горячую клавишу функции reindent.

{ «keys»: , «command»: «reindent» },

1 {«keys»»ctrl+shift+f»,»command»»reindent»},

Пробуем выравнять.


Следующий пакет это AutoFileName.

Этот пакет в sublime text позволит быстро прописать путь до файлов.

При вводе путя быдет высвечиваться подсказка с выбором папки или файла.

Без плагина sass не будет работать emmet в файлах sass.

Основная работа будет с препроцессором sass.

Caveat 1: SIGBUS

SIGBUS (bus error) is a signal that happens when you try to access memory that has not been physically mapped. This is different to a SIGSEGV (segmentation fault) in that a segfault happens when an address is invalid, while a bus error means the address is valid but we failed to read/write.

As it turns out, the ticket comes from someone using a networked drive. Their network happened to disconnect while your memory mapped file was open, and since the file no longer existed the OS couldn’t load it into ram for you and gave you a SIGBUS instead.

Because the OS is loading the file on demand, you now have this wonderful issue where any arbitrary read from an address into the memory mapped file can and will fail at some point.

Luckily on POSIX systems we have signal handlers, and SIGBUS is a signal we can handle. All you need to do is register a signal handler for SIGBUS when the program starts and jump back to our code to handle failures there.

Sadly our code actually has some edge cases we should consider:

Signal handlers are global, but signals themselves are per-thread. So you need to make sure you’re not messing with any other threads by making all our data thread local. Let’s also add some robustness by making sure we’ve called before .

Using and ing from a signal handler is actually unsafe. It seems to cause undefined behaviour, especially on MacOS. Instead we must use and . Since we’re jumping out of a signal handler, we need that signal handler to not block any future signals, so we must also pass to .

This is starting to get quite complicated, especially if you were to have multiple places where a SIGBUS could happen. Let’s factor things out into functions to make the logic a little cleaner.

There, now you just need to remember to always call for every application, and wrap all accesses with . Annoying, but manageable. So now you’ve covered POSIX systems, but what about Windows?

CSS

The following list provides an overview of supported properties and
values:

  • : ,

    4085,

    , ,

  • : positive
    : positive
    : positive
    : positive
    : positive

  • : ,

  • : positive and negative
    : positive and negative
    : positive and negative
    : positive and negative

  • :
    comma-separated list of font families: positive
    : ,
    : ,
    : positive
    : ,

    : ,
    ,
    4085

  • : positive
    : positive
    : positive
    : positive
    : positive

  • : positive
    ||
    ||
    : positive
    ||
    ||
    : positive
    ||
    ||
    : positive
    ||
    ||
    : positive
    ||
    ||

  • : ,
    :
    :
    :
    :

  • : positive
    : positive
    : positive
    : positive
    : positive

  • :
    :
    :
    :
    :

  • : positive
    : positive
    : positive
    : positive
    : positive

  • : , and
    4050

Units

Supported units of measurement include:

units are recommended because they are based on the
user’s setting, and they will not cascade.

Colors

Colors may be specified via:

  • Named colors: , , etc
  • Shorthand hex:
  • Shorthand hex with alpha:
  • Full hex:
  • Full hex with alpha:
  • RGB functional notation:
  • RGBA functional notation:
  • HSL functional notation:
  • HSLA functional notation:
  • HWB functional notation: ,
    3181

Mod Function
Proprietary

Additionally, color values may be modified using the CSS Color Module Level 4 (05 July 2016) with the following adjusters. Unfortunately in a later draft of CSS Color Module Level 4, the color-mod function was removed.

  • /
    3179
  • /
    3179
  • 3181
    Proprietary

The color-mod function will be most useful in combination with .

Adjuster

The adjuster for the mod function is a non-standard addition that is custom to minihtml. At the time of implementation, the CSS Color Module Level 4 spec had a adjuster, but it only allowed taking a color and modifying it to provide contrast with itself, as opposed to taking a second color (typically a background) and making sure the foreground has sufficient contrast with the background.

accepts two parameters: a background color to measure the contrast against, and a minimum contrast ratio between the «base» color and the background color. The ratio will be a decimal number, typically between and .

Please see the documentation for the for details about how the contrast ratio is calculated and how the color is modified to meet it.

Variables

CSS variables are also supported using custom properties and the functional notation. Custom properties are those starting with .

The one limitation is that the notation can not be used for part of a multi-number value, such as or . With those aggregate properties, the notation must be used for the complete value.

Predefined Variables

When a color scheme is loaded, the background and foreground colors are set to CSS variables, along with the closest color found to a handful of basic colors. These are all set in an rule set in the default CSS style sheet.

  • 3179

  • 3179

The algorithm to pick the colors uses the HSL color space and uses several heuristics to try and pick colors that are suitable for foreground use. In the case that the automatic color selection is undesirable, color scheme authors may override the appropriate values with their own rule set contained in the
or settings.

If a variable with one of the predefined names is set in the selected .sublime-color-scheme, that value will be used instead of trying to find a match from the colors used in the color scheme.

Overview

Sublime Syntax files are YAML files with a small header, followed by a list of contexts. Each context has a list of patterns that describe how to highlight text in that context, and how to change the current text.

Here’s a small example of a syntax file designed to highlight C.

At its core, a syntax definition assigns scopes (e.g., ) to areas of the text. These scopes are used by color schemes to highlight the text.

This syntax file contains one context, , that matches the words , and assigns them the scope . The context name special: every syntax must define a main context, as it will be used at the start of the file.

The match key is a regex, supporting features from the Oniguruma regex engine. In the above example, is used to ensure only word boundaries are matched, to ensure that words such as are not considered keywords.

Implementation

Owing to its history with DirectX, our UI framework was rather well positioned for adding hardware accelerated rendering. There was already a rendering abstraction layer in place called a «render context». Most widgets only used the basic primitives provided by the render context, though some also did rendering themselves. The plan was to start off basic on one platform (Linux), implementing the render context’s functions one by one, then moving all the custom widget rendering into the render context and finally porting the rendering to the other platforms. The end goal being to reliably produce an almost identical rendering result (within rounding error).

The biggest problems we had were initially performance related. GPUs get their performance from doing work in parallel, unlike with a CPU where you can easily render small parts at a time you instead need to batch lots of small things together into a single render job. This is most apparent with text rendering where we see massive gains from batching glyphs together. This does mean that glyphs are mostly drawn out of order, which can easily result in odd rendering bugs if you’re not careful. Overall the batching has some fairly complex logic behind it but most of it remained contained inside the render context. You can see below the improvement from just batching glyphs:

No Batching Batched x4 Batched x16 Batched x8192
Frame Time 52ms 17ms 8ms 3ms

Tests were done using AMD RX560 on Linux at 1440p; the time represents the full render time not just the glyphs.

Similarly many other rendering functions required slight alterations to work better with hardware accelerated rendering. Notably the gradients used for shadows, the squiggly underlines used for spell checking and text fading needed to be moved from custom render functions into the render context. Here’s a demonstration of the full application being rendered:

After we had a fully working implementation for Linux we began the porting effort to macOS, which is where we encountered our first driver bug. Sadly this turned out to be a trend. To this date we’ve come across ~8 separate driver bugs on different platforms/hardware and have implemented various workarounds, feature blacklists or in one case an OS version blacklist. These bugs are the most frustrating part of working with OpenGL, but in the end adding these workarounds still seems simpler than having separate implementations using different APIs.

I’d like to mention RenderDoc as an invaluable tool for debugging on Linux and Windows.

Настройка Sublime Text 3

По умолчанию все настройки уже заданы и записаны в файл Preferences Settings — Default

. Если нам необходимо внести изменения, то мы лезем на сайт, ищем нужные настройки, открываемPreferences User — Default и вписываем свои значения.

Ниже выкладываю свой файл с настройками, на заполнение которого ушел не один месяц, в котором представлены основные настройки. Остальное уже самостоятельно, через мануал.

{ //Кодировка по умолчанию. Если изменить, то русские буквы будут крякозябрами! «fallback_encoding»: «Cyrillic (Windows 1251)», //Цветовая схема. Править не нужно — выбирается через меню. «color_scheme»: «Packages/Colorsublime-Themes/SublimeNotepad2.tmTheme», //Размер шрифта «font_size»: 10.5, //Всплывающие помощники для тегов «auto_complete»:true, //Автозакрытие тегов. Пример: </ — дальше само! «auto_match_enabled»: false, //Автоперенос строк. Горизонтальной прокрутки не будет «word_wrap»: true, //Выделять строку на которой находится курсор. «highlight_line»: true, //Подсвечивать измененные вкладки. «highlight_modified_tabs»: true, //Показывать полный путь к файлу в заголовке окна. «show_full_path»:true, //Обычно софт спрашивает о сохранении файла перед закрытием программы. При «тру» — не будет, но при запуске восстановит все как было. «hot_exit»: true, //Открывать незакрытые файлы при каждом запуске программы «remember_open_files»:true, //Отображать ли номера строк. «line_numbers»:true, //Показывать кнопки закрытия на вкладках «show_tab_close_buttons»: true, //Проверка обновлений «update_check»: false } В свою сборку вложил этот файл и подробное описание по установке и настройке.

Инструменты Sublime Text

Sublime Text предлагает множество функций, которые упрощают компиляцию кода.

  • Goto Anything — это удобная функция, которая позволяет легче получать доступ к файлам. Для перехода к аспектам скомпилированного кода, таким как символы, строки или слова, требуется всего несколько действий.
  • Сопоставление скобок — это функция, которая позволяет быстро определить неправильное сопоставление. Редактор напрямую выделяет соответствующие наборы скобок.
  • Множественное выделение — это удобный инструмент, который позволяет быстро менять строки кода на ходу. Изменяйте имена переменных или даже файлов.
  • Наличие мощного Python API в Sublime выделяет текстовый редактор среди конкурентов. Мощный встроенный API позволяет Sublime достигать большей функциональности, позволяя плагинам расширять встроенную функциональность.
  • Кроссплатформенность — Sublime Text доступен на нескольких клиентских компьютерах, включая Windows, Mac и Linux.
Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector